Sveriges Historia



Igår var det fjäde avsnittet av Sveriges Historia och gud vad jag gillar det!! Vill inte att det ska ta slut, bara 2 avsnitt kvar!! Har alltid varit väldigt intresserad av historia och  den här serien har verkligen varit en påminnelse om varför och gett mig tillbaka kunskaper som jag förlorat längs vägen. Speciellt intressanta var de första avsnitten om 14-, 15- och 1600 talen! Tänk vilket rike vi hade - folk dömdes till döden till höger och vänster, kungarna levde som diktatorer (vissa kan tydligen knappast jämföras med någon annan än Hitler själv!), flera 100 000 svenskar dog i krig! Och på 1700-talet, när många länder börjar fördömma slaveri då börjar Sverige och håller på med slavhandel ända in i mitten på 1800-talet.  

Det är inget snack om saken - Jag ska ha serien på DVD och ge mig själv en historiepåminnelse någon gång då och då! Det är viktigt att veta sin historia och varför det samhälle vi lever i ser ut som det gör! Det är ingen slump att hus ser ut på ett visst sätt, att vi har teatrar, riksdag & demokrati, tidningar, att städer i finland har svenska namn, att fler och fler bor i städerna, att Linné fick möjlighet att åka land och rike runt för att undersöka floran. Allt beror på vem som var kung/styrde i Sverige under en viss tid då dessa saker var möjliga. MER HISTORIA TILL FOLKET ♥

 


Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Heidi

Min Larsson älskar också det programmet - och jag har kikat lite jag med. Helt ok! Kramizar

2011-09-21 | 20:28:05
http://livetenligtheidi.blogg.se/
Elisabeth

Karl den elfte är min idol! Snäll och blyg men en kick-ass krigare! :D (såg inte det avsnittet men pappa berättade)

2011-09-22 | 11:45:18




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!