Skolan igen idag

Jag är så nöjd med detta jag skrev till skolan...VI ska välja ett stycke ur en bok och skriva två sidor om det och detta är en del.... Men när jag väl är nöjd med någonting klart man inte ska lämna in det! "Den är inte underlägg för examination och ska inte lämnas in"....What's the point?

"De läroböcker som uppfyller de här kraven är ungefär lika sällsynta som änglar i klassrummet" skriver Jan Nilsson på sidan 37 och jag kan inte annat än stanna upp i min läsning. Tankarna går direkt till ett klassrum, det är mitten på 90-talet och jag går i femman. Vår lärare kommer in i rummet och säger någonting i stil med "vad bra ni jobbar nu". Vilket var ytterst ovanligt för klassen som fått minst en lärare att säga upp sig för att vi var så jobbiga - "trevlig klass...men alldeles för stökig" brukade det heta. En tjej i klassen svarade henne då "ja vi är som änglar... utan vingar".

      Att vi satt tysta som ljus (eller änglar) var ungefär lika ovanligt som att det finns sådana böcker Jan Nilsson beskriver. Så här i efterhand kommer jag inte ihåg vad vi arbetade med just den eftermiddagen, men oddsen för att vi gjorde någonting för oss elever intressant och meningsfullt är låga. Man kan inte vara helt engagerad i ett arbete så länge man inte har något intresse för det, eller i alla fall ser en mening med att kunna det. Hur många gånger om dagen får inte lärare, i alla fall i högre åldrar, frågan "Varför måste vi kunna detta?". Det är mycket viktigt, till och med avgörande att läraren har ett bra svar på den frågan för annars kommer minst hälften av eleverna inte bry sig och den andra halvan lär sig till provet men glömmer det sedan.

Jaja...jag får väl försöka få in det någonannan stans....kanske kan gå in i VFU-rapporten?

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Heidi

Visst var det Louise som sa det???

2007-11-20 | 15:24:13
http://livetenligtheidi.blogg.se
jenny

ja det va det:) glömmer det aldrig!

2007-11-20 | 18:59:03
http://yeahnysliv.blogg.se




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!